Att det blir så är naturligt, i synnerhet i trädgårdsbutikerna styrs efterfrågan mycket av väder och vind. Just nu är vädret vackert och då råder högtryck även inom trädgårdsbranschen.
– Vi försöker serva hela tiden, och ibland är vi nog lite för snälla. Men vi har många mindre kunder och då blir det så, säger Lena Holgersson, ägare till företaget tillsammans med sin man Mats.
Trädgårdsbutiker och anläggningsfirmor är viktiga kunder, men en stor del av de 300 000 perenner som företaget producerar årligen går till andra grossistplantskolor runt om i landet. De som själva producerar träd och buskar kompletterar med perenner från kollegor för att kunna serva sina kunder med allt vad de behöver. Andra perennplantskolor behöver komplettera med sorter de inte själva odlar eller som tagit slut hos dem.
Populär Årets Perenn
När jag kommer till Lackalänga, som ligger i byn med samma namn utanför Lund, är det fredag eftermiddag och arbetsdagen är snart slut. Febril aktivitet råder med att plocka ihop dagens sista beställningar och med att snygga upp inför helgen. Just den kommande söndagen ska de slå upp portarna för den trädgårdsintresserade allmänheten, något som enbart sker två dagar på våren och två på hösten. Normalt sett säljer de endast växter i parti.
På frågan om vad som är årets storsäljare svarar Lena att det bland annat är bra drag efter Årets Perenn:
– Årets Perenn uppmärksammas ju en hel del och det är förstås alltid bra växter, men det är inte riktigt samma efterfrågan varje år. I år är det lite speciellt med sju olika sorter av daglilja. Vi funderade på hur det skulle gå, men svenska folket har uppenbarligen tagit dem till sig.
Nu hoppas Lena och Mats att även de Grönt kulturarv-perenner som vi skrivit tidigare om tidigare här på Växtforum, ska få den uppmärksamhet de förtjänar.
– Det är ju väldigt fina sorter.
Håller igång förökningen
Parallellt med att ta emot och plocka order samt packa och organisera leveranser strävar de på Lackalänga efter att även hålla produktionsarbetet igång under vårsäsongen.
– Vi försöker hinna med att dela och kruka in plantor, men just nu är det väldigt svårt.
Den ordinarie arbetsstyrkan består vid den här årstiden av av fem personer. Lenas och Mats två söner och ett par andra ungdomar rycker in vid behov och när de har möjlighet.
Företaget säljer 60 procent av allt de odlar under våren, 10 procent på sommaren och resten på hösten.
– Här nere planterar anläggarna länge på hösten, vilket gör att vi har en relativt stor höstförsäljning.
Text och foto: Berit Haggren