– Våren handlar om logistik, säger Marie Wändel på Wändels i Löddeköpinge. Människor, order och transporter ska synkroniseras. För att det hela ska fungera måste allt flyta till hundra procent. Alla måste vara på rätt plats och göra rätt sak vid rätt tillfälle.
Wändels odlar 500 olika sorters perenner, totalt 1 miljon plantor, per år. 800 000 av dessa lämnar företaget under vårsäsongen. Normalt sträcker den sig från 15 mars till 15 juni, men med årets sena vår var det snarare Valborg som var startskottet. Då ville å andra sidan alla ha sina växter på en gång, vilket förstås inte är idealiskt för plantskolorna. Mer normala vårar kan de börja säsongen med att leverera till landets mildare delar och sedan fortsätta norrut efterhand.
Kunder över hela landet
I snitt lämnar sex trailers med växter företaget varje dag under högsäsong. Men innan växterna kan lastas ska varje order plockas och packas ute i odlingen, en del plantor måste också putsas – alla ska se fina och fräscha ut. Sedan blir det last och vidare transport till trädgårdsbutiker och anläggningsprojekt över hela Sverige och ibland till något grannland. En hel del växter går också till kollegor i plantskolebranschen som även har grossistverksamhet. Och hela tiden handlar det om levande perenner som ska vara lagom fuktiga och vid bästa vigör när de når sina kunder.
Marie äger och driver företaget tillsammans med sin man Magnus. De sätter ihop listor inför varje ny vecka med de växter som är ”bäst just nu”, eller ”nu-odlat”, som Magnus kallar det. Från listorna beställer butikskunderna och får då ett sortiment av växter som är riktigt läckra just den aktuella veckan.
– Det är ett sätt att säkerställa kvaliteten.
Säsongen styr vad som efterfrågas mest. Tidigt på våren är det ljuvliga backsippor och gullvivor i blom som är storsäljarna. Lite längre fram kommer pioner och andra försommarblommande perenner stort.
Ser gärna mer tryck på hösten
När vårsäsongen nu nått drygt halvvägs är Marie och Magnus lite matta. Det blir långa dagar och att se till att allt flyter för de vid den här årstiden 30 medarbetarna, alla kunder och transportörer kräver full uppmärksamhet.
– Vi hade gärna sett en något lugnare vår och en stor stabil höstförsäljning istället. Nu är det väldigt mycket fokus på våren, en del försäljning under sommaren och lite på hösten.
Men det är på våren som, av naturliga skäl, människors längtan efter grönska, blomning och skapande trädgårdsarbete är som störst. Då gäller det bara för den som levererar växterna att vara på hugget!
Text och foto: Berit Haggren